سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجموعه ترفند

نظر

افزودن پسورد دوم برای ورود به ویندوز XP :


در ویندوز XP می توانید قبل از فعال شدن هر حساب کاربری ( USER ) ها پسورد دیگری قبل از همه این ها قرار دهید . انتخاب این پسورد سبب خواهد شد تا دیگران قبل از ورود به ویندوز از دو سپر امنیتی عبور کنند. برای اضافه نمودن این پسورد به ویندوز مراحل زیر را دنبال کنید : این ها قرار دهید . انتخاب این پسورد سبب خواهد شد تا دیگران قبل از ورود به ویندوز از دو سپر امنیتی عبور کنند. برای اضافه نمودن این پسورد به ویندوز مراحل زیر را دنبال کنید :


1- در کادر محاوره ای RUN عبارت Syskey را تایپ کنید و سپس OK کنید .

2- در پنجره ظاهر شده با سر برگ Securing the Windows XP Account Database روی گزینه Update کلیک کنید.
3- حال در قسمت Password Startup پسورد دلخواه خود را وارد کنید و پنجره را با OK ببندید.
4- در صورت لزوم می توانید در قسمتSystem Generated Password پسورد را بر روی Floppy Disk ذخیره نمائید تا فقط با استفاده از آن قادر به عبور باشید. از این پس زمانی که سیستم روشن و یا ریبوت شود . پسورد امنیتی قبل از ورود به حساب های کاربری ظاهر می شود و برای ورود از شما پسورد در خواست می کند.
 توجه: اگر پسورد را سه مرتبه اشتباه وارد کنید سیستم ریبوت می شود

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ?

 

جلوگیری از فراموش کردن پسورد ویندوز


با این کار شما در واقع یک نسخه پشتیبان(backup)  از پسوردتان تهیه می کنید.
برای این کار شما به یک دیسکت خام فرمت شده احتیاج دارید.
مراحل زیر را انجام دهید:
1- به Control Panel بروید.
2- بر روی User Accounts کلیک کنید.
3- حال بر روی کاربری که می خواهید از پسوردش backup بگیرید کلیک کنید.
4- با این کار شما وارد صفحه تنظیمات مربوط به آن کاربر خواهید شد.
5- در قسمت بالای سمت چپ و در زیر بخش Related Tasks روی گزینه دوم
یعنی Prevent a forgotten password کلیک کنید.
6- با این کار یک پنجره جدید باز می شود. در صفحه اول بر روی گزینه Next کلیک کنید.
7- در صفحه دوم از شما می خواهد که یک دیسکت خالی وارد فلاپی درایو کنید.
این کار را انجام دهید. و برای ادامه کار بر روی Next کلیک کنید.
8- حال از شما می خواهد که پسورد جاری خود را وارد کنید. پس از انجام این کار دوباره بر روی Next کلیک کنید.
9- منتظر بمانید تا ساخته شود. پس از ساخته شدن دکمه Next فعال می شود. بر روی آن کلیک کنید.
10- در مرحله آخر که موفقیت آمیز بودن این مراحل را نشان می دهد بر روی Finish کلیک کنید.


خب تا اینجای کار شما دیسکت پشتیبان را ایجاد کرده اید.

 

حال نحوه استفاده از آن:
اگر زمانی قصد وارد شدن به ویندوز را داشتید و پسورد خود را فراموش کردید طوری که با تایپ کردن پسورد اشتباه، ویندوز به شما هشدار می دهد که رمز اشتباه است و دوباره آن را وارد کنید. در این هشدار (و در صورتی که دیسکت را قبلا آماده کرده باشید) همچنین گفته شده که شما می توانید از دیسک reset پسورد استفاده کنید
(You can use your password reset disk) که بصورت یک لینک می باشد.
بر روی آن کلیک کنید. با این کار یک پنجره با نام Password Reset Wizard باز خواهد شد. با کلیک بر روی Next  به مرحله بعد بروید. در این مرحله از شما می خواهد که دیسکت شامل پسورد را در درایو قرار دهید. پس از انجام این کار بر روی Next کلیک کنید. سپس از شما می خواهد که پسورد جدید و تایید آن را وارد کنید. قسمت Password hint  هم برای این است که اشاره ای به رمزتان کنید تا در صورت فراموش کردن آن و با دیدن آن اشاره رمزتان را به یاد آورید.پس از انجام این کار بر روی Next کلیک کنید و در مرحله آخر هم بر روی Finish کلیک کنید.حال با رمز جدید وارد ویندوز شوید

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ?

 

 

 

باز گرداندن فایلهای معیوب سیستمی

چون خیلی از دوستان از ویندوز 98 در کنار XP استفاده می کنند ابتدا :
در ویندوز 98 : کافی است در Run تایپ کنید sfc و Enter را بزنید. بعد در صفحه ای که باز میشود روی دکمه Start کلیک کرده و منتظر بمانید تا برنامه فایلها را چک کند. هر جا که فایل معیوبی پیدا شد برنامه از شما میخواهد تا CD ویندوز را در CD-Rom قرار دهید تا فایل معیوب را جایگزین فایل سالم کند. و در نهایت هم با یک Restart کار تمام میشود.

در ویندوز XP : خیلی ها فکر میکنند که دستور sfc در ویندوز XP وجود ندارد و مجبورند از برنامه Dr.Watson استفاده کنند. در صورتی که باید بگم این دستور در ویندوز XP هم وجود دارد اما نحوه اجرای آن با قبلی فرق میکند. برای این کار ابتدا در قسمت Run تایپ کنید cmd و Enter را بزنید تا وارد محیط Command Prompt شوید. بعد در آنجا وارد زیر شاخه زیر شوید :
C:\Windows\System32>

حالا در این قسمت تایپ کنید : sfc /scannow و بعد Enter را بزنید. در این لحظه از شما درخواست میشود که CD ویندوز XP را درون درایو قرار دهید و بعد دکمه Retry را فشار دهید. بعد برنامه تمام فایلهای سیستمی شما را چک میکند و به طور اتوماتیک فایلهای معیوب را تعویض میکند.

منبع مورد استفاده : شبکه فن آوری اطلاعات ایران

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ?

 

 

افزایش سرعت و کارآیی کامپیوتر از طریق تنظیم هارد درایو:

امروزه بیشتر افراد از هاردهای با ظرفیت بالا استفاده میکنند. اگر شما یک هارد درایو IDE دارید میتوانید کاری کنید که بهترین کارایی را از آن داشته باشید. همان طور که میدانید این هاردها ازدسترسی DMA پشتیبانی میکنند. DMA به هارد این امکان را میدهد که در هنگام کار با برنامه های مختلف فشار کمتری به حافظه سیستم وارد آید و قسمتی از هارد به کمک حافظه میاید. با این کار سرعت کار و کارایی هارد بسیار بالا میرود همچنین فشار وارد بر CPU را نیز کاهش میدهد.
برای فعال کردن این قسمت ابتدا وارد Device Manager شده و در لیست گزینه IDE ATA/ATAPI Controllers را انتخاب کنید. سپس در زیر شاخه آن گزینه Primary IDE Channel را انتخاب کنید و روی آن دابل کلیک کنید.
حال وارد قسمت Advanced Settings شده و در قسمت زیر آن تنظیمات Device 0 و Device 1 را مشاهده کنید. اگر جلوی Transfer Mode عبارت PIO Only نوشته شده بود از طریق لیست کشویی آن را به DMA if available تغییر دهید و روی OK کلیک کنید.
حال همین مراحل را برای Secondary IDE Channel نیز تکرار کنید. سپس در صورت نیاز سیستم خود را Restart کنید.
خیلی ها فکر میکنند که با انجام همین مراحل کار تمام میشود. اما در اینجا یک نکته ظریف دیگر نیز وجود دارد که باید رعایت شود. در کانالهای IDE قسمتی وجود دارد که UDMA/66 نامیده میشود. این گزینه در حالت معمول غیر فعال است. با فعال کردن این قسمت میتوان کارایی DMA را بسیار بیشتر کرد. برای فعال کردن این قسمت مراحل زیر را دنبال کنید :
ابتدا از طریق Run وارد Regedit شده و کلید زیر را بیابید :

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}

سپس در صفحه سمت چپ به دنبال کلید EnableUDMA66 بگردید و سپس به آن مقدار 1 را اختصاص دهید. اگر وجود نداشت یک کلید از نوع DWORD به همان نام بسازید و به آن مقدار 1 را برای فعال سازی اختصاص دهید( برای غیر فعال کردن میتوانید از مقدار 0 استفاده کنید ) . فعال بودن این قسمت کارایی هارد را بسیار افزایش میدهد بنابراین توصیه میکنم حتما این کار را انجام دهید.

منبع مورد استفاده: شبکه فی آوری اطلاعات ایران

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ?

 

 

دانلود از ماهواره بصورت مفت و رایگان و با سرعتی فوق العاده زیاد

(البته من خودم هنوز امتحان نکردم چون کارت DVP ندارم. ولی بدلیل درخواستهای زیاد دوستان این مطلب را از اینترنت پیدا کردم و بطور کامل درج کردم. لطفا" دوستانی که امتحان کردند و جواب گرفتند اطلاع بدن)

     قبل از هرچیز شما به یک کارت دی وی بی یا همان کارت رسیور که قابلیت دریافت دیتا را دارد نیاز دارید . قیمت این کارت ها در بازار ایران از ????? تومان شروع میشه و برو بالا ... مثل ویزن پلاس برد قرمز یا اسکای استار و یا کارتهایی مانند نوا و نکسوس ... .

     بعد از اینکه شما این کارت را تهیه کردید دیش ماهواره تان را به سمت ماهواره EutelsatW3 که در 7 درجه شرقیه نشانه می روید . روی ترانسپوندر 11446  27500  VERTICAL رفته و اسکن کنید . از میان کانال های دیتا یافت شده که علامت دیسکت سبز رنگ کنار آنها دیده می شود کانال streaming را انتخاب کنید .

     شما باید نرم افزار SKYNET  را هم دانلود کرده باشید . این نرم افزار را با جستجو در گوگل می توانید پیدا کنید و به آسانی دانلود کنید که حجم کمی هم دارد . بعد از دانلود کردن این برنامه محتویات آن را در پوشه modules  برنامه progdvb  (که آخرین ورژن آن را می توانید از اینجا دانلود کنید) بیاندازید . تکرار می کنم در داخل پوشه ای که گفتم نه جای دیگر چون در غیر اینصورت کار نخواهد کرد .

قسمت دوم :

     در ادامه کار بعد از اینکه برنامه SKYNET را دانلود کردید  محتویات آن را داخل پوشه modules در دایرکتوری برنامه progdvb  بیاندازید . حال برنامه progdvb را اجرا کرده و از منوی services  گزینه skynet  را انتخاب کنید. پس از چند لحظه پنجره تمام صفحه ای باز خواهد شد که در سمت چپ آن خطوط رنگی می بینید که مدام در حال تکان خوردن و حرکت هستند . آنها همان نشانگر های دانلود شما هستند . یعنی حالا شما واقعا در حال دانلود هستید .

    اکنون موقع حساس فرا رسیده است . شما باید بدانید در حقیقت چه دانلود می کنید . حالا دکمه G را از روی کیبرد بزنید . خواهید دید که پنجره بزرگ اسکای نت به دو قسمت تبدیل شده است . در سمت چپ همان خطوط را خواهید دید ولی سمت راست کمی فرق کرده است . شما اسم هایی را می بینید که از بالای صفحه تا پایین آن ادامه دارند . اینها در حقیقت پسوند های فایل های قابل دریافت هستند . مانند :  mpg. avi. rar. zip. و غیره ...

     شما بادکمه های فلشی کیبرد می توانید روی آنها حرکت کنید . خواهید دید که آنها دارای دو پرانتز باز و بسته می باشند . برای انتخاب هر یک از فرمت های دلخواه برای دانلود با حرکت دکمه های فلشی روی آن قرار گرفته و به سمت چپ آن اسم حرکت کنید و دکمه + را فشار دهید . برای لغو انتخاب آن دکمه - را فشار دهید . حال روی اولین پرانتز از سمت چپ رفته و کلید + را برای انتخاب حداقل سایز دانلود بر حسب بایت فشار دهید . در پرانتز سمت راست نیز با فشردن کلید + حداکثر سایز دلخواه را وارد کنید . برای کم کردن سایز از کلید - استفاده کنید .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ?

 

تغییر مسیر فایلهای نصب ویندوز

    اگر پس از نصب ویندوز، بخواهید تغییری در آن ایجاد کنید و قسمتی را اضافه کنید نیاز به فایلهای ویندوز (معمولا cd  آن) خواهید داشت به طور پیش فرض ویندوز به سراغ مسیری می رود که بار اول از آنجا نصب شده است. برای خودکار شدن این کار می توانید cd  ویندوز را روی هارد کپی کنید و مسیر پیش فرض ویندوز را عوض کنید.

     برای این کار پس از اجرلاث  Regedit به مسیر زیر بروید.

HKEY-LOCAL-MACHINE | Software | Microsoft | Windows | Current version | Setup

و مسیر موجود را به مسیر مورد نظر تغییر دهید.

 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ?

 

 

نحوه حذف کردن فایلهای غیر قابل حذف

    این اتفاق حتماً تابحال برای شما پیش آمده است... قصد دارید فایل و یا پوشه ای را حذف کنید ولی با خطای زیر مواجه میشوید :

! Cannot remove folder temp It is being used by another person or program

    اگر شما مطمئن هستید که بر خلاف ادعای این پنجره فایل و یا پوشه مورد نظر شما در حال استفاده نیست میتوانید در اینگونه مواقع برای رهایی از این مشکل بجای راه اندازی مجدد سیستم از روش زیر استفاده کنید:

1-  تمام برنامه های باز خود را ببندید
2-  Command Prompt را باز کنید
3- Task Manager را با Right-Click کردن بر روی Taskbar و انتخاب گزینه Task Manager و یا فشردن ترکیب Ctrl-Shift-Esc باز کنید.
4-  به برگه Processes بروید، Explorer.exe  را انتخاب کنید و دکمه End Process را بزنید .
5-  بدون اینکه Task Manager را ببندید به پنجره Command Prompt بروید
6-  در خط فرمان فایل مورد نظرتان را با دستور Del حذف کنید
7-  دوباره به Task Manager رجوع کنید در برگه Applications دکمه New Task را بزنید و Explorer.exe را اجرا کنید

 

 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ?

 

 

چه زمانی سیستم Crash میکند

    تمام افرادی که با سیستم ویندوز کار کرده اند به احتمال زیاد با پیام معروف صفحه آبی رنگ مرگ (blue screen of death) مواجه شده اند .این صفحه که به جز کاراکترهای سفید رنگ آن، یکدست آبیرنگ است، به شما در مورد از کار افتادن سیستم هشدار می دهد .یکی دو راه حل نیز در این پیام به شما پیشنهاد می شود .اگر خوش شانس باشید، کافی است که سیستم را دوباره راه اندازی کرده وکارهایی را که دفعه قبل نتوانستید ذخیره کنید، دوباره انجام دهید .در عین حال ممکن است با یک مورد اختلال عمده در سیستم خود مواجه شوید، به عبارت ساده تر، پیام صفحه آبی رنگ مرگ یک هشدار جدی است که به شما می گوید، کامپیوترتان در اثر خطا از کار افتاده است .در سیستم MACOSیک صفحه نمایش خالی حاوی یک کادر متن کوچک، با تصویری از یک بمب با فیوز روشن، ظاهر میشود.البته این صفحه ناخواسته هنگامShut down ، دلیل از کار افتادن سیستم را به اطلاع شما میرساند .معمولا اطلاعات مربوط به حافظه RAM سیستم شما روی صفحه نمایش به شکل کد ظاهر می شود .به کمک این اطلاعات، علت از کار افتادن سیستم خود و نیز نحوه جلوگیری از تکرار آن در آینده را متوجه خواهید شد

infinite loop

حلقه نامتناهی (infinite loop)یکی دیگر از خطاهایی است که ممکن است کامپیوترها را به زانو در آورد .این حلقه، مجموعه دستورالعملهایی است که آنقدر تکرار می شوند تا شرایط خاصی به وجود آید .در صورت فراهم نشدن شرایط ، چرخش همچنان ادامه یافته و هرگز به قسمت بعدی برنامه نمی رود.

وضعیت جابجایی یا تعویض مداوم(Thrashing) ، یکی دیگر از موقعیتهای مشکل آفرین است.هر کامپیوتر دارای مقدار محدودی حافظه و قابلیت پردازش است و وقتی یک فرایند یا یک برنامه یا کاربر در رابطه با یک سرور از سیستم عامل، درخواستی می کند که قابل انجام نیست، سیستم عامل، منابع لازم را از فرایند دیگری وام میگیرد .اما فرایند به وام گرفته شده نیز به نوبه خود درخواست منابع میکند و سیستم عامل باید منابع درخواست شده را از مکان دیگری تامین کند .سرانجام کل سیستم در اثر تداوم این عملیات، از کار میافتد و کاربر با صفحه آبی رنگ مرگ مواجه میشود.

در نظر بگیرید که وقتی چند کاربر به طور همزمان نیاز به منابع زیادی دارند، چه اتفاقی می افتد .ممکن است سیستم عامل به یک فرایند اجازه دهد تا به تنهایی برای مدتی کوتاه از تمام منابع آن استفاده کند .سپس سیستم عامل، منابعش را در اختیار کاربر بعدی قرار می دهد و همین طور تا آخر .سیستم عامل باید قبل از سرویس دهی به کاربر بعدی، کارهایی که کاربر قبلی انجام داده است مانند دادهها یا وضعیت کارهای او را روی دیسک ذخیره کند که این فرایند نسبتا کند صورت میگیرد .سپس باید با استفاده از دیسکی که دادهها و برنامه های کاربر بعدی روی آن ذخیره شده است، اطلاعات را بارگذاری کرده و آنگاه به کار خود ادامه دهد .

چون فواصل بین تغییرات یا درخواستها، بر حسب هزارم ثانیه محاسبه می شود، به راحتی میتوان مجسم کرد در صورت تغییر کاربران و تخصیص مجدد منابع، کامپیوتر باید تمام وقت، قابلیت خود را در اختیار آنها بگذارد، بنابراین هیچ کار مهمی، قابل انجام نیست.

fatal error

مورد خطای مهلک (fatal error) یکی از مواردی است که کامپیوتر را از کار می اندازد .کاربران معمولی اجازه صدور بعضی از فرمانها را ندارند، زیرا این فرمانها معمولا به عملکرد سخت افزار، حافظه و پردازش دستگاه مربوطند.

اما گاه برنامه ای به یک محدوده ممنوعه وارد میشود و برای محافظت از خود، سیستم را خاموش می کند. به این ترتیب، وقتی سیستم را مجددا راه اندازی می کنید، همه چیز مثل سابق کار می کند، جز اینکه در اثر متوقف شدن دستگاه، تمام داده های ذخیره نشده شما از بین می روند .

disk crash

شاید بهترین ویژگی ویندوز 2000 ثبات این سیستم عامل در مقابل این گونه خطاها و قابلیت آن در خروج از سیستم هنگام وقوع یک فرایند مشکل آفرین، بدون نیاز به راه اندازی مجدد کامپیوتر است .از کار افتادن هارد دیسک مشکل دیگری است که یک سیستم ممکن است با آن مواجه شود .معمولا هدهای خواندن و نوشتن یک درایو سخت در بالای صفحات فلزی (Platter) داخل درایو به حرکت در می آیند و با رسانه مغناطیسی تماس حاصل نمی کنند .اما در صورت یک شوک فیزیکی، مثلا پرت شدن کامپیوتر کیفی از یک سطح مرتفع، هدها ممکن است با این صفحات فلزی که به سرعت در حال چرخش هستند، تماس پیدا کنند .این مشکل معمولا disk Crash نامیده میشود و موجب از دست رفتن داده ها و یا فایل های یک برنامه و وارد شدن خسارت به صفحات فلزی و هدها و در نتیجه جایگزین کردن درایو جدید با آن می شود

 

موفق باشید



فارسی کردن منوی ویندوز XP

نظر

قبل از شروع توجه داشته باشید که تغییرات زیر مختص ویندوز XP با منوی پیش فرض است و چنانچه منوی خود را به حالت Classic تغییر داده اید حتما باید دوباره به حالت پیش فرض باز گردید تا بتوانید از نتیجه موارد مطرح شده در زیر استفاده کنید.

با پشتیبانی ویندوز 2000 و XP از امکانات فارسی بخصوص در زمینه نوشتن متن فارسی با Unicode کمتر شاهد عرضه ویندوزهای دست کاری شده هستیم و همه از همین نسخه های نسبتا سالم ( کاری به Crack شدنشون نداشته باشیم!) استفاده میکنند.
اگر شما امکان فارسی نویسی ویندوز XP را  فعال کرده باشید میتواید به راحتی خیلی از شمایلها و اعلانها ویندوز را به فارسی تبدیل کنید.
بسیاری از شمایلها به راحتی با انتخاب آنها و زدن کلید F2 و نوشتن یک متن فارسی درون آن به فارسی تبدیل میشوند مانند : My Computer، My Documents،
My Network Places

برای تغییر این مقادیر از Registry هم میتوان استفاده کرد که راه پیچیده تری است ولی گزینه مناسبی برای برنامه نویسان است و همچنین این امکان را برای شما فراهم میکند تا تغییرات را در یک فایل قرار دهید و با اجرای آن تمام تغییرات به یکباره به سیستم اعمال شود.
تغییر بعضی از شمایلها نظیر Recycle Bin و گزینه های موجود در Start Menu به این راحتی نیست و باید حتماً از Registry این کار انجام شود:

...Run

1- regedit را در خط فرمان اجرا کنید (Start>Run)
2- کلید زیر را از HKEY_CLASSES_ROOTCLSID پیدا کنید:

{2559a1f3-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}

3- مقدار LocalizedString را به یک مقدار فارسی مثلاً اجرا... تغییر دهید
4- حالا برای اینکه وقتی با نشانگر ماوس بر روی گزینه اجرا در منوی Start میروید یک متن توضیحی نمایش داده شود مقدار InfoTip را به یک مقدار قارسی قرار دهید:

5- Rgistry Editor را ببندید و نتیجه را مشاهده کنید. اگر تغییری انجام نشده بود یک بار Log off و Login کنید

Serarch

1- regedit را در خط فرمان اجرا کنید (Start>Run)
2- کلید زیر را از HKEY_CLASSES_ROOTCLSID پیدا کنید:

{2559a1f0-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}

مراحل 3، 4 و 5 را در مرحله ...Run با تغییر متن عیناً تکرار کنید. میتوانید برای انتخاب متن از شکل بالای صفحه کمک بگیرید

Help and Support

1- regedit را در خط فرمان اجرا کنید (Start>Run)
2- کلید زیر را از HKEY_CLASSES_ROOTCLSID پیدا کنید:

{2559a1f1-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}

حالا که با تغییر دادن منو به فارسی تا حدی آشنا شدید میتوانید از جدول زیر استفاده کنید تا گزینه های دیگری را هم به فارسی تبدیل کنید:

 

My Network Places

{208D2C60-3AEA-1069-A2D7-08002B30309D}

My Computer

{20D04FE0-3AEA-1069-A2D8-08002B30309D}

Recycle Bin {645FF040-5081-101B-9F08-00AA002F954E}
Printers and Faxes {2227A280-3AEA-1069-A2DE-08002B30309D}
Internet Explorer {2559a1f4-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}
Briefcase {85BBD920-42A0-1069-A2E4-08002B30309D}
Admin Tools {D20EA4E1-3957-11d2-A40B-0C5020524153}

 

 



با کامپیوتر قدیمی خود یک Router بسازید

نظر

سخت افزار مورد نیاز

برای تهیه این دستگاه به یک کامپیوتر قدیمی (مانند 486) نیاز دارید. سرعت کامپیوتر مهم نیست ولی دو کارت شبکه در آن لازم دارید. اگر مودم شما به روش دیگری نصب میشود (مانند مودمهای USB) یک کارت شبکه کافی است ولی باید علاوه بر این کارت شبکه (که به کامپیوترهای دیگر وصل خواهد شد) راه دیگری برای ارتباط بین مودم و این کامپیوتر باشد. برای نرم افزاری که استفاده می کنیم یک دیسکت درایو (floppy) لازم است.


تهیه و نصب نرم افزار

من از Coyote Linux استفاده می کنم. این برنامه روی یک دیسکت نصب می شود و برای تهیه این دیسک باید نسخه ای از Coyote Linux برای ویندوز یا لینوکس را از http://www.coyotelinux.com/ دریافت کنید. نسخه لینوکس پدقدرت تر است و روی کامپیوترهای قدیمی تر از 486 نیز اجرا می شود ولی برای افراد مبتدی نسخه ویندوز را توصیه می کنم که آسانتر نصب می شود و در این مقاله آنرا را توضیح می دهم:

بعد از اینکه فایل ZIP را دریافت کردید آنرا با برنامه ای مانند FilZip بازکرده و فایل coyote.exe را اجرا کنید. متن کوچکی درباره برنامه می بینید. روی Next کلیک کنید تا به صفحه بعدی بروید. در این صفحه هم چیزی را تغییر ندهید و به صفحه بعدی بروید چون تنظیمات انتخاب شده خوب و استاندارد هستند.

در صفحه بعدی اگر از Cable استفاده می کنید و باید برای ارتباط با اینترنت از نام کاربر و رمز استفاده کنید “My area requires me to Log in” را انتخاب کنید. این انتخاب در تورنتو لازم نیست.

صفحه بعدی باید براساس تنظیمات سرویس اینترنت تنظیم شود. این اطلاعات را میتوانید از شرکتی که به شما سرویس می دهد بپرسید. معمولا برای Cable باید DHCP را انتخاب کنید. برای DSL باید PPPoE و برای خط تلفن PPP Modem Dialup را انتخاب کنید.

در صفحه بعد “Enable the DHCP Server” را انتخاب کنید تا کامپیوترهای دیگر آسانتر تنظیم شوند.

در صفحه بعدی باید دو کارت شبکه را انتخاب کنید که اولی به کامپیوترهای دیگر وصل می شود و دومی به مودم. فقط کافی است که Card Type را انتخاب کنید. اگر کلید Select را فشار دهید می بینید که کدام نوع کارت به کارت شبکه شما مربوط می شود. اگر روی کارتهای شبکه را بخوانید نام کارت را می بینید. اطلاعاتی که در لیست “Card Type” هستند معمولا روی آی سی اصلی کارت نوشته شده اند و اگر آنرا پیدا کردید نیازی به پیدا کردن نام کارت در لیست نیست.

در صفحه بعدی می توانید دیسکت را تهیه کنید. حالا باید این دیسک را در داخل کامپیوتر گذاشته و آنرا روشن کنید. کامپیوتر هنگام روشن شدن از دیسکت استفاده می کند و اطلاعات را در حافظه قرار می دهد تا نیاز به استفاده دائم از دیسکت نباشد. شما می توانید این کامپیوتر را روشن نگهدارید.

برای تنظیم سیستم باید با نام کاربر “root” وارد شوید. در اینجا اگر کارت های شبکه را درست انتخاب کرده باشید با فشردن کلید “c” اطلاعاتی در مورد شبکه می بینید.

اگر مایل باشید با فشردن کلید “5” میتوانید امکان استفاده از سیستم از طریق کامپیوترهای دیگر درشبکه را ایجاد کنید. با این کار نیازی به استفاده از مانیتور و صفحه کلید برای این کامپیوتر نخواهد بود. اگر این گزینه را انتخاب کردید حتما با فشردن کلید “4” برای سیستم رمز عبور وارد کنید تا افراد بیگانه وارد سیستم نشوند. هر تغییری که در سیستم می دهید را با فشردن کلید “b” روی دیسکت ذخیره کنید. برای ورود به سیستم از کامپیوتر دیگر باید از telnet:192.168.0.1 استفاده کنید. البته به این کارها زمانی نیاز دارید که بدانید چکار می کنید در غیر اینصورت در صورت هرگونه تغییر در شبکه یا سرویس اینترنت خود میتوانید مجددا این دیسکت را بسازید.

حالا دستگاه Router خودتان را ساخته اید. این دستگاه با اینکه هزینه ناچیزی دارد بسیار پرقدرت است و اگرچه میتوانید با کمتر از 100 دلار یک دستگاه Router تهیه کنید دستگاهی که با این سیستم برابری می کند صدها دلار قیمت دارد. قدرت این سیستم به حدی است که خیلی از شرکتهای بزرگ از آن استفاده می کنند.