سفارش تبلیغ
صبا ویژن

واجا - واواک

نظر

 سلام ... مقاله وزارت اطلاعات رو قبلا گذاشته بودم که بنا به دلایلی پاکش کردم ... حالا دوباره با کمی دستکاری فنی براتون میذارم ... امیدوارم مفید باشه ...
واواک

وزارت اطلاعات و امنیت کشور (واواک) به طور رسمی وظیفه یک سازمانی اطلاعات و ضد اطلاعات رو در کشور به عهده داره. در برخی منابع خارجی سازمان مذکور رو با نام واجا (وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران) هم نام بردن. وزیر اطلاعات با توجه به حساسیتی که داره مستقیما از طرف رهبر پیشنهاد میشه. اسامی وزرای اطلاعات از زمان تشکیل تا به حال عبارتند از : محمدی ری‌شهری ، فلاحیان ، دری نجف آبادی ، علی یونسی و غلامحسین اژه‌ای.
البته در برخی منابع غیر رسمی تاکید شده که مسئولین واواک تنها به عنوان سخن‌گو فعالیت میکنن و در پشت پرده شخص دیگری مسئولیت اداره این وزارت رو بر عهده داره و طبق برخی اطلاعات غیر قابل اعتماد در خال حاضر سردار حجازی (فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج – نمسا) مسئولیت امور عملیاتی این سازمان رو به عهده داره.
غیر از واواک سازمانهای دیگری هم امور مربوط به اطلاعات و ضداطلاعات رو در کشور به عهده دارن. این سازمانها عبارتند از :
سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (ساحفاسا) ،‌ سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی و سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه.
سه سازمان مذکور به همراه واواک ، بدنه اصلی سازمانهای امنیتی ایران رو تشکیل میدن. حفا ارتش امور مربوط به ضد اطلاعات ارتش ، حفا قوه قضاییه بیشتر عهده دار امور اقتصادی و ساحفاسا و واواک امور مربوط به امنیت ملی رو بر عهده دارن. مثلا در فقره شهرام جزاری بچه های حفای قوه قضاییه موفق شدن جزایری رو در دبی شناسایی و دستگیر کنن.
برخی از مردم و مخصوصا مخالفین جمهوری اسلامی سعی دارن واواک رو ضعیف نشون بدن و در عین حال برخی از افراد داخلی درباره واواک بیش از حد اغراق میکنن تا حدی که اونو تبدیل به یک مجموعه مخوف و سرکوبگر کردن. اما باز هم بهتره به اطلاعات نشت کرده از سیا ، موصاد و ام آی 6 استناد کنیم که واوک رو همرده موساد میدونن و از اون گذشته برخی اسناد انتشار یافته توسط سیا نشون دهنده انجام بسیاری از ماموریت‌های موفق در داخل و خارج کشوره.
حمایت اطلاعاتی از جدایی طلبان چچن ، کمک اطلاعاتی به مبارزان فلسطینی ، انجام چند ماموریت در بوسنی ، کمک به مجاهدان افغان، چند فقره ترور موفق و ... ( وبلاگ نیروهای ویژه هیچ کدام از این موارد را تایید نمیکند ) جزو برخی ماموریتهای واواک به شمار میاد.
ساختمان اصلی وزارت اطلاعات در خیابان خواجه عبدالله انصاری تهران قرار داره که البته طبق روال معمول تمام سازمانهای اطلاعاتی این ساختمان فقط نقش ماکت و داره و تشکیلات اصلی این سازمان در نفاط مختلف کشور و تحت نامهای جعلی ( آموزش و پرورش شهرستان ، مرکز تحقیقات سموم و کودهای شیمیایی ، انجمن علمی دانشگاه ، کارخانه ساخت پفک ! و ... ) قرار داره.
واوک دارای دفاتر نمایندگی در برخی کشورهاست که مسئولیت سرپرستی کارکنان رو در حوزه های مشخصی بر عهده داره. این حوزه های عملیاتی عبارتند از:
- اوراسیا – واقع در بلاروس
- خاورمیانه – لبنان
- آسیای میانه – ترکمنستان
- آمریکای شمالی – کانادا
- آمریکای جنوبی – ونزوئلا
- آفریقا – کنیا
- اروپا – دانمارک
- اسکاندیناوی – سوئد
هر کدوم از این مراکز ،‌ وظیفه هماهنگ کردن ماموریتها در حوزه مربوطه رو بر عهده دارن .
منابعی هستن که اظهار میکنن واواک ممکنه همکاری نزدیکی با سیا داشته باشه. به عنوان نمونه قضیه حمله زمینی و موشکباران پادگان اشرف در خاک عراق در اویل اشغال عراق توسط آمریکا رو مثال میزنن. در این قضیه یگانهای عملیات ویژه برون مرزی جمهوری اسلامی ایران با نفوذ به خاک عراق و حمله زمینی به پادگان مذکور تعداد زیادی از سران منافقین رو به هلاکت رسوندن. اما مساله مبهم اینجاست که علیرغم تسلط کامل نظامیان آمریکا بر اون منطقه چند روز قبل از حمله طی فرمانی سری از جانب سیا ، کلیه نیروهای نظامی آمریکا و پلیس مرزی عراق ، منطقه مذکور رو با عجله ترک کرده بودن و به عبارت ساده‌تر زمینه رو برای ورود نیروهای ایرانی آماده کرده بودن. البته این گفته‌ها توسط مقامات ایرانی و آمریکایی به شدت رد شده اما یقینا چنین عملیاتی به نفع هر دو طرف بوده. ایران که دارای دشمنی دیرینه با منافقینه و ضمنا سازمان منافقین برای آمریکا یه مهره سوخته به حساب میاد و آمریکایی‌ها بدشون نمیاد این سازمان حذف بشه.
واوک جهت عضو گیری در داخل کشور دارای مراکز گزینش و استخدامه که افراد دارای هر سطح تحصیلات می‌تونن به عنوان کارمند اداری به استخدام اون در بیان اما برای امور جاسوسی و ضد اطلاعات گزینش به روش دیگه ای انجام میشه. بیشتر در بین قشر ضعیف اجتماع ، دانشجویان نخبه ، افراد منزوی از اجتماع و ... به صورت کاملا گزینشی و مخفیانه انتخاب میشن. اما باز هم منابعی در خارج از کشور وجود دارن که نوع دیگه ای از گزینش رو مطرح میکنن. در این روش بچه‌های پرورشگاهی که هیچ والدینی ندارن انتخاب شده و قبل از سن 2 سالگی به مراکز مخصوص این سازمان برده شده و تا سن حدود 25 سالگی تحت آموزشهای مخصوص نظامی‌ ، عقیدتی ، امنیتی و سیاسی قرار میگیرن و تبدیل به افرادی کارکشته و حرفه‌ای میشن که آمادگی انجام هر ماموریتی در داخل و خارج کشور رو دارن. مدارکی بدست اومده که قضیه ترور برخی رهبران منافقین در جزیره میکونوس آلمان بوسیله همین یگانها انجام شده که البته صدر اعظم وقت آلمان (هلموت کهل) شخصا فرضیه دخالت ایران در این عملیات رو رد کرده بود. در همین راستا اگر در هر ماموریتی اعضای این یگانها کشته بشن با توجه به ناشناس بودن و بی‌هویت بودن اونا ایران به راحتی میتونه وجود چنین افرادی رو رد کنه.
تمام متن فوق برگرفته از منابع اینترنتی بوده و وبلاگ نیروهای ویژه در خصوص صحت یا عدم صحت اطلاعات فوق هیچ ادعایی ندارد.