سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با کامپیوتر قدیمی خود یک Router بسازید

نظر

سخت افزار مورد نیاز

برای تهیه این دستگاه به یک کامپیوتر قدیمی (مانند 486) نیاز دارید. سرعت کامپیوتر مهم نیست ولی دو کارت شبکه در آن لازم دارید. اگر مودم شما به روش دیگری نصب میشود (مانند مودمهای USB) یک کارت شبکه کافی است ولی باید علاوه بر این کارت شبکه (که به کامپیوترهای دیگر وصل خواهد شد) راه دیگری برای ارتباط بین مودم و این کامپیوتر باشد. برای نرم افزاری که استفاده می کنیم یک دیسکت درایو (floppy) لازم است.


تهیه و نصب نرم افزار

من از Coyote Linux استفاده می کنم. این برنامه روی یک دیسکت نصب می شود و برای تهیه این دیسک باید نسخه ای از Coyote Linux برای ویندوز یا لینوکس را از http://www.coyotelinux.com/ دریافت کنید. نسخه لینوکس پدقدرت تر است و روی کامپیوترهای قدیمی تر از 486 نیز اجرا می شود ولی برای افراد مبتدی نسخه ویندوز را توصیه می کنم که آسانتر نصب می شود و در این مقاله آنرا را توضیح می دهم:

بعد از اینکه فایل ZIP را دریافت کردید آنرا با برنامه ای مانند FilZip بازکرده و فایل coyote.exe را اجرا کنید. متن کوچکی درباره برنامه می بینید. روی Next کلیک کنید تا به صفحه بعدی بروید. در این صفحه هم چیزی را تغییر ندهید و به صفحه بعدی بروید چون تنظیمات انتخاب شده خوب و استاندارد هستند.

در صفحه بعدی اگر از Cable استفاده می کنید و باید برای ارتباط با اینترنت از نام کاربر و رمز استفاده کنید “My area requires me to Log in” را انتخاب کنید. این انتخاب در تورنتو لازم نیست.

صفحه بعدی باید براساس تنظیمات سرویس اینترنت تنظیم شود. این اطلاعات را میتوانید از شرکتی که به شما سرویس می دهد بپرسید. معمولا برای Cable باید DHCP را انتخاب کنید. برای DSL باید PPPoE و برای خط تلفن PPP Modem Dialup را انتخاب کنید.

در صفحه بعد “Enable the DHCP Server” را انتخاب کنید تا کامپیوترهای دیگر آسانتر تنظیم شوند.

در صفحه بعدی باید دو کارت شبکه را انتخاب کنید که اولی به کامپیوترهای دیگر وصل می شود و دومی به مودم. فقط کافی است که Card Type را انتخاب کنید. اگر کلید Select را فشار دهید می بینید که کدام نوع کارت به کارت شبکه شما مربوط می شود. اگر روی کارتهای شبکه را بخوانید نام کارت را می بینید. اطلاعاتی که در لیست “Card Type” هستند معمولا روی آی سی اصلی کارت نوشته شده اند و اگر آنرا پیدا کردید نیازی به پیدا کردن نام کارت در لیست نیست.

در صفحه بعدی می توانید دیسکت را تهیه کنید. حالا باید این دیسک را در داخل کامپیوتر گذاشته و آنرا روشن کنید. کامپیوتر هنگام روشن شدن از دیسکت استفاده می کند و اطلاعات را در حافظه قرار می دهد تا نیاز به استفاده دائم از دیسکت نباشد. شما می توانید این کامپیوتر را روشن نگهدارید.

برای تنظیم سیستم باید با نام کاربر “root” وارد شوید. در اینجا اگر کارت های شبکه را درست انتخاب کرده باشید با فشردن کلید “c” اطلاعاتی در مورد شبکه می بینید.

اگر مایل باشید با فشردن کلید “5” میتوانید امکان استفاده از سیستم از طریق کامپیوترهای دیگر درشبکه را ایجاد کنید. با این کار نیازی به استفاده از مانیتور و صفحه کلید برای این کامپیوتر نخواهد بود. اگر این گزینه را انتخاب کردید حتما با فشردن کلید “4” برای سیستم رمز عبور وارد کنید تا افراد بیگانه وارد سیستم نشوند. هر تغییری که در سیستم می دهید را با فشردن کلید “b” روی دیسکت ذخیره کنید. برای ورود به سیستم از کامپیوتر دیگر باید از telnet:192.168.0.1 استفاده کنید. البته به این کارها زمانی نیاز دارید که بدانید چکار می کنید در غیر اینصورت در صورت هرگونه تغییر در شبکه یا سرویس اینترنت خود میتوانید مجددا این دیسکت را بسازید.

حالا دستگاه Router خودتان را ساخته اید. این دستگاه با اینکه هزینه ناچیزی دارد بسیار پرقدرت است و اگرچه میتوانید با کمتر از 100 دلار یک دستگاه Router تهیه کنید دستگاهی که با این سیستم برابری می کند صدها دلار قیمت دارد. قدرت این سیستم به حدی است که خیلی از شرکتهای بزرگ از آن استفاده می کنند.